Bol.com stopt met Zwarte Piet, homogenezing mag wel

Het zijn rare tijden. Ook bij Bol.com. Hashtag #BoycotBol is trending op alle socials. De reden? Bol.com stopt met Zwarte Piet. Producten met de knecht van Sinterklaas er op afgebeeld worden niet meer aangeboden. Homogenezing mag wel. Net als de koran en vrouwonvriendelijke porno. Oh ja, en rappers die van alles mogen roepen in hun ‘liedjes’ zoals antisemitische teksten, homohaat, etc. etc. Het is allemaal nog gewoon te koop bij Bol.com.

En dat terwijl Bol.com op Twitter toch heel duidelijk is over ‘kwetsende’ artikelen. Iedereen moet zich welkom voelen bij Bol.com, staat er in de tweet. Maar ja, wie van Zwarte Piet houdt, voelt zich dus niet welkom. Wie gay is, voelt zich ook niet echt lekker bij Bol.com, waar boeken over homogenezing gewoon te koop zijn. En ‘witte mensen’ (men bedoelt dus blanke mensen) worden ook in allerlei boekjes afgeschilderd als niet deugende types. Kortom: heel veel mensen voelen zich niet thuis bij Bol.com. Maar daar lijkt Bol niets tegen te doen. Zwarte Piet is dé boosdoener en moet dus verdwijnen. Snapt u het nog?

Boycots lijken succesvol

Het is dus vragen om een dagenlange, soms jarenlange achtervolging van een hashtag die een bedrijf mogelijk veel meer schade toebrengt dan dat het goodwill levert. De hashtag doet het ‘lekker’ op de socials. Het imago van Bol.com heeft nu dat van HEMA: drammers om een klein groepje beroepsgekwetsten te pleasen. Daarmee denkend dat dit het goed doet onder potentiële klanten. Dat is dan ook de redenatie achter het feit dat Zwarte Piet wel verdwijnt, maar andere ‘kwetsende artikelen’ niet. Zo was te horen bij NPO Radio 1 in het Mediaforum van Spraakmakers. Tjsa.

Hashtag #BoycotBol zullen we dus nog veel meer gaan zien de komende maanden. Zeker zodra Sinterklaas weer aan wal komt. Alhoewel

Zwarte dag voor Bol.com

In een tweet legde Bol.com uit waarom men tot het besluit is gekomen te stoppen met Zwarte Piet. Dit is de gedachte achter dit opvallende beleid:

En daar gaat het dus fout. Vanaf nu kan eigenlijk niets meer goed gaan. Er is namelijk altijd wel iemand gekwetst. Om allerlei redenen. En liefhebbers van het Sinterklaasfeest voelen zich nu niet meer welkom. Met een trending hashtag die tot in lengte van jaren blijft achtervolgen, kan het eigenlijk alleen maar, hoe toepasselijk, een zwarte dag zijn voor Bol.com.

Zeker nu Nederland massaal Bol.com begint te boycotten door accounts op te zeggen. Een voorbeeld van iemand die de daad bij het woord voegt zie je hier.

Homogenezing wel, Zwarte Piet niet

Goedbedoeld of niet, Bol.com steekt een dolk in de rug van miljoenen Nederlanders die graag een mooi Sinterklaasfeest vieren. Zolang het nog kan, want Sinterklaas gaat mogelijk dood aan corona.

Bol.com stopt met Zwarte Piet, homogenezing mag wel. Zo lijkt het nu. Dat is toch meten met 2 maten? Hoe kan men bedenken dat een sprookjesfiguur als Zwarte Piet mensen kwetst, terwijl aan de andere kant boeken verschijnen waarin staat hoe homo’s genezen kunnen worden? Hoe is dat te rijmen? Waarom is men zo inconsequent?

Een hele groep LHBT’ers wordt voor het hoofd gestoten door dit soort boeken te verkopen. Terwijl iedereen zich toch thuis moet voelen bij het bedrijf? Bol is er toch voor iedereen, behalve voor Sinterklaasliefhebbers?

En dan verkoopt Bol.com ook nog dít. Waarvan wij de inhoud niet eens in een tekst kunnen zetten, omdat het te vunzig voor woorden is! Normaalste zaak van de wereld bij Bol!

Prijs producten met Zwarte Piet omhoog

Ondertussen lijkt Bol zélf te profiteren van hun besluit om producten met Zwarte Piet van hun platform te bannen. Zo kost Zwarte Piet-Playmobil nu tot wel 98 euro. Terwijl Albert Heijn, nota bene beide van Ahold, deze artikelen tot voor kort nog verkocht voor nog geen 10 euro per doosje!

Geef klanten een keuze

Het is niet heel moeilijk. Wie Zwarte Piet wil, koopt Zwarte Piet. Wie Witte Piet wil, koopt Witte Piet. Geef de klant de keuze, Bol.com! Het is niet zo lastig. Zet twee boeken naast elkaar. Laat de klant beslissen. Laat je niet ophitsen door een select klein, hardcore clubje dat alles wat niet in hun straatje past, de wereld uit wil helpen. Geef ze 1 vinger… Het zal nog veel erger worden.

Leg een boek van Baudet naast een boek van Klaver. Leg een fascistisch boek naast een antifastisch boek. Leg de koran naast een boek van Hans Christian Andersen of de Bijbel. Laat de klant beslissen wat men gelooft, viert of denkt. Doe dit niet vóór de klant. Dat gaat namelijk fout. Kijk maar naar het succes van #boycotBol. HEMA heeft er kennelijk nog steeds last van.

De klantenservice van Bol is op Twitter in elk geval maar wat trots dat Zwarte Piet verdwijnt. Een aanval tegen elke klant die op een normale manier het Sinterklaasfeest wil vieren. De minachting straalt er vanaf. Stuiptrekkingen? Heeft Bol.com deze hetze écht niet zien aankomen?

Hashtag #BoycotHEMA zeer succesvol

Dat het slecht gaat met HEMA lezen we bijna wekelijks in de nieuwsmedia. Verwoede pogingen om de noodlijdende firma over te nemen, lopen op niets uit. Als je de nieuwsmedia mag geloven, kan het elk moment game over zijn voor de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Hoe is dat nou ontstaan? Het begon eind 2014, toen Hema bekendmaakte te stoppen met Zwarte Piet. De reacties op sociale media bleven aanhouden.

Een heuse boycot volgde. Tot op de dag van vandaag zijn er mensen die geen stap over de drempel van deze winkel zetten. Je denkt immers wel na aan wie je jouw zuurverdiende centen besteedt. Wil je dat HEMA van jouw geld geniet, terwijl die winkel jouw feest en traditie om zeep probeert te helpen? Ondanks dat HEMA het ongetwijfeld goed heeft bedoeld: hier moet toch een lesje geleerd zijn? Verstopeieren heten inmiddels ook weer paaseieren en Lentefeest is weer Pasen. Toch iets geleerd van die boycot.

Bol.com lijkt dit nog niet in te zien en stopt (vooralsnog) met Zwarte Piet. Of homogenezing, incest, rapmuziek met gore teksten en andere producten er nu ook uit gaan? Dat valt nog maar te bezien.

Stopzetten account Bol.com

Wil je stoppen met Select van Bol.com? Dat regel je hier: www.bol.com/nl/account/abonnement.html.

Wil je helemaal niets meer met Bol.com te maken hebben en ben je dus een échte boycotter? Klik dan hier: www.bol.com/nl/rnwy/account/privacy.

Steun NederlandFeest.nl

NederlandFeest.nl heeft nog veel meer plannen. Niet alleen een website, maar ook een heuse podcast. Dat kost niet alleen veel tijd, maar ook erg veel geld. Help jij mee dit platform groot te maken? Help jij mee reclame te maken voor onze website? Zo bereiken we de mensen weer die eerder op Instagram en Facebook NederlandFeest.nl volgden.

Klik hier om een (kleine) donatie te doen. Dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *